Zaterdag 3 augustus 2019
geschreven door Ine van den Broek-van Hilst

EIGEN WERK

1). JAPANSE TOVERDOOS

Bert heeft een grote tas vol interessant werk meegenomen en kan ons veel vertellen over zijn werkwijzen en materialen. Altijd weer heel insprirerend en verrassend.

De Japanse toverdoos bekleedde hij met stofresten die hij over had van de kleding voor illusionist Hans Klok en diens diva's. Een juweel van een glinsterende doos!



Japanse toverdoos gemaakt door Bert Nuhaan.


Deze doos hebben Fem en ik ook jaren geleden gemaakt via een beschrijving van Hanneke Bouwman in Vouwbeen jrg.7, nummer 3 uit 1996.
Een pdf-bestand van deze beschrijving is via ons op te vragen.

Japanse toverdoos gemaakt door Fem en Ine.

2). BOEKKUSSEN

Van Karin Cox kreeg Bert het verzoek om een showkussen te maken voor het tentoonstellen van bijzondere boeken. Een geweldige uitdaging om daar iets bijzonders voor te maken.

Eerst maakte hij een patroon, zodat alle stofdelen precies zouden passen. Daarna naaide hij een proefkussen van ongebleekt katoen ofwel pitjeskatoen ofwel toilekatoen om te zien of het patroon klopte, en natuurlijk paste het.

De kussens zijn gevuld met polystyreenkorrels: zitzakkorrels. Nadat de kussens gevuld waren, lag ook zijn atelier onder de statische korrels, op kleding, in de rekken, op de machines, onder de tafels, overal.

De binnenkussens bestaan uit twee helften omdat er een tussenschot in moest, want zonder dat schot zouden de korrels naar 1 helft kunnen gaan.

Het fluweel, grijs en groen, en de labels met 'Bert Nuhaan en Caro The' zijn gekozen door Caro The. Het resultaat is een sieraad voor een tentoon te stellen boek.

En zo waren de boeken op de boekkussens te zien in de stand van de Stichting HandBoekBinden op de Deventer boekenmarkt op zondag 4 augustus jl.

.
Boekkussens ontworpen door Bert Nuhaan.

3). AMERIKAANSE PRINSES

Voor ‘Koppermaandag’ januari 2017 in ‘t Ambachthuys in Den Haag bond Bert de losse katernen van de Amerikaanse prinses, die speciaal door Querido’s Uitgeverij voor handboekbinders gedrukt waren en gedistribueerd werden door
Atelier De Ganzenweide van Rob Koch, tot een prinses-waardige band.

Het boek telt 280 pagina’s in katernen van 16 pagina’s, en twee illustratie-katernen van 16 pagina's.

Het portret van de Amerikaanse prinses op het voorplat is versierd met pareltjes en de parelketting hangt los om haar nek.
Op het achterplat is het portret van schrijfster Annejet van der Zijl in een door Bert gevlochten aureool geplaatst.
In het handbestoken kapitaal zijn pareltjes verwerkt.



4). LOOPGRAVENBOEK
Voor de internationale tentoonstelling boekbinden & kalligrafie in Ieper in 2014, naar aanleiding van de herdenking van de Eerste Wereldoorlog 14-18 met als thema PIECES FOR PEACE, zond Bert een boek in doos in, dat geïnspireerd was op de loopgraven die een onuitwisbare indruk op hem gemaakt hebben.

Het boekblok naaide hij op 4 perkamenten strookjes met per naaipositie een andere kleur knoopsgatenzijde. Ook de kapitaaltjes heeft hij in die 4 kleuren bestoken.

Verder maakte hij gebruik van zijden organza gaas, papier maché, plakkaatverf, zand en aarde om de platten te bewerken. Op verende schutbladen printte hij via internet foto's van het oorlogsgeweld.

Loopgravenboek, ontwerp en binding van Bert Nuhaan.

KRINGLOOPWINKELVONDST

Soms vind je in de kringloopwinkel kleine juweeltjes voor een habbekrats. Dat overkwam Bert toen hij er weer eens rondstruinde en dit fraaie handwerk vond voor € 0,50 !

Uit de krigloopwinkel. Een onderzetter????

PRESENCE

Ineke vertelt over de uiterst bijzondere tentoonstelling Presence die ze in het Groninger museum gezien heeft van de 40 jarige kunstenaar Daan Roosegaarde.

Op de website van het museum wordt de tentoonstelling uitgebreid toegelicht: het is een nieuw, baanbrekend, interactief kunstwerk dat Roosegaarde speciaal voor het Groninger Museum ontwikkelde. Dit is de eerste keer dat hij als ‘buitenkunstenaar’ de binnenruimte verkent, met een groot lichtgevend landschap dat door de aanwezigheid van bezoekers van vorm en kleur verandert.

https://www.groningermuseum.nl/kunst/tentoonstellingen/daan-roosegaarde-presence

Zeer zeker een aanrader om te gaan lezen. Tot zondag 12 januari 2020 is het nog mogelijk om zelf dit boeiende spektakel te ondergaan!


SPRING-ACTION via KEITH SMITH
In juli waagden we een poging om de Spring-Action biinding te realiseren die in Non-Adhesive Binding, Books without Paste or Glue, Volume I door Keith Smith beschreven wordt. Een boek dat altijd open springt en als een cilinder open staat. Vandaar ook de naam van deze binding.

Eline heeft geëxperimenteerd met deze Spring-Action-binding.
Van boodschappen-tasjes, waarbij de hengsels de voorsnede van het boek zijn, naaide zij een zeer alternatief "springend" boek.

Spring-Action binding van Eline.

Ook Bert heeft zich verdiept in deze 'Spring-Action-binding'.
Hij naaide zo een jaargang Handboekbinden.


Spring-Action binding van Bert.

Het is een heel eenvoudig boek met een simpele naaiwijze, maar in het begin kun je toch aardig zitten stuntelen met de volgorde van de naaisteken. Als je het even door hebt, is het natuurlijk vrij simpel!

Corrie heeft een handige manier bedacht om de losse katernen makkelijker te kunnen naaien door ze met knijpers tijdelijk te fixeren!

Handig idee van Corrie om gemakkelijker te kunnen naaien.

De bedoeling is dat er in het midden van de katernen pop-ups geplakt worden. Daardoor zal het een apart boekje worden dat helemaal eer doet aan zijn naam.

Jopie heeft de kirigami-techniek toegepast.

Kirigami is het uitsnijden van het papier (uit het Japans 'kiri' = snijden, 'kami' = papier), in plaats van alleen het vouwen van het papier, zoals het geval is met origami.
Een verschil tussen kirigami en de pop-up is dat kirigami gemaakt is uit een enkel stuk papier dat in een ontwerp is uitgesneden. Pop-ups kunnen worden gemaakt van verschillende stukken die aan elkaar zijn gelijmd.

Jopie naaide het boekblok met dikker garen en trok het naaisel strak aan.
Daarna bracht ze als versiering linten aan en creëerde met het middelste lint een handige sluiting met gordijnringetjes. In het boek plakte ze haar gesneden kirigami's.

Spring-Action-binding van Jopie.


Fem heeft als kikker-verzamelaarster uiteraard een kikker laten springen in het boek, maar ze heeft ook het huis van haar verhuiskaart en wat basisvormen gevouwen.


Spring-Action binding van Fem.

Ineke paste een alternatief voor de pop-ups toe: foto's die open en dicht klappen als het boek geopend en gesloten wordt. Ze is nog aan het brainstormen over een onopvallende sluitng zodat het boek als sterboek geopend kan blijven staan.


Spring-Action van Ineke.

Bert maakte er een beestenboel van. Kunstig uitgesneden torren, vlinders en vleermuizen kregen een eigen plekje in deze Spring- Action, gebonden in een gestempelde band die met linten gesloten kan worden.


Spring-Action gerealiseerd door Bert.

Coby viert vakantie, maar heeft aan Fem haar gemaakte boeken meegegeven.
De Spring-Action heeft ze zonder pop-ups voltooid, maar ieder katern is gehuld in een ander gekleurd gevouwen vel, waardoor een zeer kleurig geheel het resultaat is.

Spring-Action van Coby.

PROJECT VAN VANDAAG: PIANO-HINGE-BINDING
De Piano-Hinge-Binding is het volgende boekmodel dat Keith Smith beschrijft in Non-Adhesive Binding, Books without Paste or Glue, Volume I, maar in feite is het een origineel ontwerp van Hedi Kyle om papier en staven samen te voegen.

Coby werkte hard vooruit om door haar geplande vakantie niet achterop te raken, dus ook de Piano-Hinge-Binding gaf ze aan Fem mee. Metalen rietjes stak ze door de scharnieren en in de aubergine gekleurde katernen plakte ze de door haar gemaakte ecoprints, in tint overeenkomend met de kleur van de katernen, waardoor een fraai boekwerk ontstond.

Sommige prints kunnen ook nog uitgevouwen worden om geheel tot hun recht te komen.


Piano-hinge van Coby.

Jopie gebruikte voor deze piano-scharnierbinding ronde houten stokjes en losse katernen van Boekbinden, geschreven door Bart Jansen in 1992. Op voor-en achterplat lijmde ze heel toepasselijk kaarten van boekinders in actie. Aan kop en staart bracht ze, als kapitaal, een gevlochten garenrandje aan, een fraaie afwerking.

Jopie gebruikte voor deze piano-scharnierbinding ronde houten stokjes en losse katernen van Boekbinden, geschreven door Bart Jansen in 1992. Op voor-en achterplat lijmde ze heel toepasselijk kaarten van boekinders in actie.
Aan kop en staart bracht ze, als kapitaal, een gevlochten garenrandje aan, een fraaie afwerking.

Fem maakte thuis al enkele proefmodellen om te bekijken of rietjes ook als scharnier te gebruiken zijn. En dat ging inderdaad. De MC-vellen die ze als katernen vouwde, zijn resultaten van experimenteren met alcoholinkt op allerlei soorten papier. Uiteindelijk werkte MC-papier prima en dat papier gaf ook een glans aan het geverfde papier.

Piano-Hinge boekjes gebonden door Fem.

Het is grappig te zien dat iedereen met andere scharnierpennen gaat werken. Er is een grote variatie: penselen, satéstokjes, roerstaafjes van Starbucks, rietjes, houten pinnetjes met knoppen, tongspatels. Alles kan!

De scharnieren die aan de katernen gemaakt moeten worden, kunnen ook heel verschillend aangebracht worden. Bert heeft ovalen geslagen met een ovaal holpijpje en dat levert een goed resultaat en gaat heel wat gemakkelijker dan met de hand driehoekjes uitsnijden, waar Jopie, Eline, Ineke en ik voor gekozen hebben.
Fem snijdt rechte insnijdingen en dat probeer ik ook nog.

Door de scharnieren van ovalen en driehoekjes krijg je de scharnierpennen op de rug ook te zien en daarmee bereik je een extra effect, zeker als je er ook nog een patroon in aanbrengt, zoals Annemiek dat gedaan heeft en ons vanuit Wiesbaden via de app haar resultaten stuurt!

Piano-Hinge-bindingen van Annemiek.
Op de linker foto zie je toepassing van gekochte, gekleurde tongspatels.
Op de rechter foto bestaan de scharnieren uit gekleurde ronde stokjes.


KNIPPEN, SNIJDEN, RIJGEN

Twee werkwijzen:
1). De ovalen geslagen met een ovalen holpijpje.

2). Via een mal worden de te knippen driehoekjes met potlood aangegeven en daarna uitgeknipt.
Dat is een heel precies werkje om in alle katernen dezelfde insnijdingen te verkrijgen.

Fem heeft alfabetkaarten op buckram stroken geplakt, om en om op licht en donker blauw, om zo katernen te creëren. Met de liniaal als aftekenmal maakt zij in iedere katernrug de rechte insnijdingen.


Na het verweven van de ronde houten stokjes met de katernen ontstaat op de rug een verticaal patroon van licht- en donkerblauwe streepjes.




Alfabet piano-hinge-binding van Fem.

Eline heeft driehoekjes gesneden uit de katernruggen, maar ze is niet erg tevreden met het resultaat.
Het papier dat ze bij de Action kocht is weliswaar leuk van patroon en kleur, maar is niet door en door gekleurd, zodat er witte randjes tevoorschijn komen na het insnijden.
En dat bevalt haar helemaal niet!

Piano-hinge-binding van Eline.

Jopie gebruikte afwisselend blauwe en groene katernen en knipte ook driehoekjes uit de katernruggen.
Dit papier is wel door en door gekleurd en dus zijn er geen witte randen te zien.

Rond de houten stokjes vlocht Jopie ook bij dit boekje aan kop en staart wit garen als kapitaaltje. Z
iet er meteen zeer afgewerkt uit.

Piano-hinge-binding van Jopie.

Bert maakte een creatief piano-hinge-boek met penselen als scharniuer.
-a Piano-hinge-ontwerp van Bert.

Ik heb zowel rechte sneetjes als driehoekjes uitsnijden geprobeerd, maar de katernen zijn te dun voor deze stokjes met knop waardoor ze gaan wringen. Bovendien zijn de driehoekinsnedes te diep voor de doorsnede van de stokjes. Dat wordt dus een nieuwe poging wagen!

Samen met Fem maakte ik ook het pianoscharnierboekje via Alisa Golden's beschrijving in Making Handmade Books. Maar in plaats van stokjes gebruikte ik platte strookjes van stevig papier, te zien op de linker foto.
Fem gebruikte ronde stokjes, te zien op de rechter foto.

Piano-hinge-boekjes van Fem (rechts) en Ine (links).

Project voor volgende maand:
de Piano-Hinged Collapsible Star. alweer een ontwerp van Hedi Kyle.