Zaterdag 6 april 2019
geschreven door Ine van den Broek-van Hilst

POP-UP-GELLI-PRINT-BOEKJE
Jopie heeft een prachtig pop-up-boekje gebonden van de gelliprints die ze met sjablonen gemaakt heeft. Via de site van Gelli-Arts zag zij een video over dit onderwerp van Giovanna Zara en dat inspireerde haar om met die methode aan de slag te gaan.
http://gelliarts.blogspot.com/search?q=Pop+up


Je begint met het tekenen van een sjabloon en trekt daarna alle lijnen over met een dikke viltstift. Het is belangrijk om met een dikke stift te werken, want als je de contouren weg gaat snijden, zie je goed waar je snijden moet, zodat je niet verkeerde delen weghaalt.


De tekening in dikke lijnen opgezet.

Uitsnijden van de tekening.

Uitgesneden tekening te gebruiken als sjabloon.


Het papieren sjabloon kun je ongeveer drie keer gebruiken, maar smeer je de sjablonen in met pva dan breng je een beschermende laag aan, zodat je het sjabloon wél vaker kunt gebruiken.
Vervolgens breng je verf aan op de gelliplate en dan leg je daarop het sjabloon om vervolgens een afdruk op papier te maken. Je kunt verschillende lagen over elkaar aanbrengen, net naar eigen idee.

Het sjabloon kun je tenslotte als een pop-up in de dubbelgevouwen monoprint plakken.
Jopie heeft haar prachtige monoprints met pop-ups in een harmonica geplakt en als boekje gebonden

Pop-up boekje van Gelli-prints, ontworpen door Jopie.


FOTOBOEKJE
BertZ heeft een proefmodel gemaakt van het fotoboekje met ‘omrollende’ pagina’s. Als je aan het lipje van het onderste blad trekt, moeten de bladen stuk voor stuk omklappen. Maar zo mooi als de pagina’s omklappen in het gevonden oude boekje, zo vlak blijven de pagina’s in het proefmodel liggen bij het trekken aan het lipje, zoals duidelijk te zien op onderstaande foto.

Bert vermoedt dat het probleem in de richting van de vouw van het eerste blad zit.
Er ontstaat een serieuze discussie en een ieder heeft zo zijn eigen idee over de oplossing.
Bert sloopt zijn boek, maakt nieuwe pagina's en verbindt die onderling zoals hij het bedacht had na het bestuderen van het falen van de eerste constructie.
Et voila! Zijn fotoboek fladdert open.

.


LUMBECKEN MET KINDEREN
Ik vertel over de methode om met kinderen te lumbecken en heb materiaal mee-genomen zodat iedereen dit een keer kan doen.Het uitgangspunt van deze methode is het idee van Marja Wilgenkamp. Fem en ik hebben het vervolgens werkbaar gemaakt voor kinderen.
Deze methode is ook zeer goed bruikbaar om even vlug zonder apparaten toch goed te lumbecken.

W
ERKWIJZE:
1. Er worden twee borden op maat van het boekblok gemaakt.

2. Van die borden wordt een derde gedeelte afgesneden, zodat je een groot én klein stuk overhoudt.

3. Aan weerszijden van het boekblok leg je een gekleurd plakvel, even groot als het boekblok, maar in verschillende kleur. Dus bijvoorbeeld vóór een rood plakvel en achter een geel plakvel. Dit wordt gedaan om de kinderen bij een latere handeling duidelijk te laten zien aan welke kant gelijmd moet worden.

4. Het boekblok leg je met de rug tussen de twee grote stukken bord en dan stoot je het boekblok gelijk aan kop en rug. Als alles goed gelijk ligt, zet je het geheel met knijpers aan weerszijden vast.

5. Nu klem je de kleine stukjes bord tegen de grote stukken en je zet die ook weer vast met knijpers.

6. Vervolgens haal je de grote stukken bord weer weg. Je zult denken dat dit dubbel werk is en dat je net zo goed direct alleen de kleine stukken aan kunt brengen.
Als handige volwassene zou dit kunnen, maar voor kinderen is het gemakkelijker om met grotere stukken te werken. Bovendien is het duidelijker welke kant de rug is.
Zeker als je met gelinieerd papier werkt waar een kantlijn op staat. En dat papier gebruikten wij vaak. Met blanco papier maakt het natuurlijk helemaal niets uit.

7. Je hebt nu dus een boekblok dat tussen kleine stukjes bord geklemd zit.

8. Leg een plakvel op tafel langs de rand.

9. Het boekblok stoot je met het bord tegen de tafel, terwijl je de rug uitwaaiert op het plakvel.

10. Dan klem je de kleine bordjes weer op het boekblok en laat je het geheel drogen.
Daarna werk je het boekblok op de gebruikelijke manier af met gaas, kraft en kapitaalband.


SMITH BINDING
Koptische binding
We starten vandaag de ‘unsupported bindings ‘ beschreven door Keith Smith in Volume I, Non-Adhesive Binding, Books without Paste or Glue.
Als eerste geeft hij een naaiwijze voor een Koptische binding, maar hij zegt daarbij dat er nog negen andere variaties zijn, allemaal onderwezen door Betsy Palmer Eldridge.
Op internet vind je een interessant te printen boekje van haar over allerlei steken en naaiwijzen via:

https://guildofbookworkers.org/sites/guildofbookworkers.org/files/standards/2008_BetsyPalmerEldridge.pdf

De koptische binding die we nu gaan maken wordt horizontaal langs de rug genaaid.
Het beklede achterplat en het laatste katern worden als eerste samen genaaid, zoals te zien op onderstaande foto.


Met achterplat en laatste katern wordt het naaiwerk gestart.

Daarna successievelijk de andere katernen

en als laatste het eerste katern samen met het beklede voorplat.
Het naaien gaat steeds om de reeds gemaakte steken heen, zodat er lussen ontstaan. Zo vormen zich dwars over de rug rijen lussen. De naaidraad moet niet te strak getrokken worden, want dan ontstaan er twee streepjes in plaats van lussen.

Bert Nuhaan heeft aan het einde van de middag zijn boek met de Koptische binding en flexibele houten platten klaar. Omdat de houten platten die hij wilde gebruiken net te smal waren, heeft hij een zeer inventieve oplossing gevonden om ze op de juiste maat te maken: verlengen met strookjes perkament die hij in de zijkanten van de platten gelijmd heeft. Daardoor is er ook een flexibel plat ontstaan.


Volgende maand kunnen we de andere resultaten van de Koptische binding laten zien.