Zaterdag 1 september 2018
geschreven door Ine van den Broek-van Hilst.

Internet-expositie.
Een bibliofiele jurk als exclusieve avondjapon is te bewonderen op:
https://www.boredpanda.com/incredibly-amazing-dresses-by-sylvie-facon/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic

Maar ook op andere bijzondere robes kijk je op die site je ogen uit. Het zijn ontwerpen van de Franse textielkunstenares Sylvie Facon.
Het bezoeken van haar site is eveneens de moeite waard.
https://www.sylviefacon-creatrice.fr


© Sylvie Facon

Komende exposities.

Wij willen de aandacht vestigen op diverse interessante exposities die binnenkort te bezoeken zijn:

1). In Sneek tonen boekkunstenaars uit Friesland en Groningen hun werk van 15 september tot eind oktober in Galerie BAS.

2). In Nijmegen komt in oktober in Het Valkhof de tentoonstelling over het 600 jaar oude, gerestaureerde getijdenboek van Maria van Gelre.

3). Van 11 november tot 10 maart 2019 is in Kasteel Wijchen de tentoonstelling Strengels & Letters te zien over de vele manieren van binden die de middeleeuwse boekbinder toepaste.


Onbekend Apparaat.
Een van ons kreeg door een overname van boekbindspullen een apparaat waarvan we niet weten hoe en waarvoor het gebruikt kan worden. Het lijkt een multifunctioneel apparaat, van blokpers tot snijschaaf, maar we vermoeden dat er nog onderdelen ontbreken. Misschien weet een van onze websitelezers wel het antwoord???

Graag een reactie naar info@bbc-hetoudeambacht.nl
Wat is het?

Waar dient het voor?

Waarom een losse plank ertussen geklemd?

Waarom die dikke beugels met dikke moeren?


Rondhoekapparaat.

Ik laat een rondhoekapparaat zien dat perfect werkt voor het maken van hoekjes aan papier of karton in diverse groottes door de verschillende bijgeleverde mesjes.
Het is een apparaat van het merk Warrior.
Op internet is het apparaat bij diverse leveranciers verkrijgbaar, o.a. bij www.frieline.nl

.
Rondhoekapparaat van het merk Warrior.

Eco-prints.

Coby is bijzonder creatief bezig geweest. De eco-prints die zij maakte geven direct weer inspiratie om met deze techniek aan de slag te gaan. In plaats van gewone azijn gebruikte Coby nu alcohol-azijn.
De resultaten zijn er niet minder om en verschil met de serie van de vorige keer is er nauwelijks te zien.


Eco-prints gemaakt met alcohol-azijn door Coby.

Wat doe je met al die mooie prints die je gemaakt hebt?
Uiteraard een boek van maken en wat voor boek!
Coby heeft zeer succesvol de binding van Benjamin Elbel toegepast,
de Shrigley-bindwijze.
Boek gebonden door Coby met de Shrigley bindwijze voor haar eco-prints.

Cyanotypie.
Dit is een techniek, ook bekend als blauwdruk, waar Coby eveneens mee experimen-teerde. In Wikipedia staat een duidelijke uitleg van deze techniek, beter dan ik zou kunnen verwoorden.

“Cyanotypie is een fotografisch proces waarbij na ontwikkeling een cyaan-blauwe afdruk ontstaat. De Engelse wetenschapper, fotograaf en astronoom John Herschel ontdekte dit proces in 1842. Hoewel John Herschel misschien wel de ontdekker is van het cyanotypie proces, is Anna Atkins degene die het toepaste in de fotografie. Zij bracht een gelimiteerde serie boeken met cyanotypische afbeeldingen uit, die varens en andere planten beschreven. Doordat zij gebruik maakte van dit proces, wordt zij ook wel gezien als de eerste vrouwelijke fotograaf.

Het proces gebruikt twee chemicaliën:
Ammoniumijzercitraat en Kaliumhexacyanoferraat (III).
Als deze twee stoffen blootgesteld worden aan sterk licht, veranderen ze in Pruisisch blauw. Wanneer de chemische middelen zijn weggespoeld met water, blijft er een stabiele en kenmerkende blauwe kleur achter, waarop de afbeelding in witte lijnen is weergegeven.
Gedurende bijna een eeuw was cyanotypie de enige simpele en goedkope manier om tekeningen in meervoud te maken. De techniek werd dan ook meteen gebruikt in de industrie, speciaal voor bouwplannen op groot formaat voor machines, zoals loco-motieven en voor architectonische bouwwerken.
Dit gebruik van cyanotypie staat bekend als blauwdruk”.

Voor een beschrijving van deze techniek raadt Coby twee websites aan:
http://www.stylink.nl/blogs/3-blogs/3091-diy-cyanotype-prints-tips-trucs-blauwdruk
en
http://www.lomography.nl/magazine/164300-beat-the-blues-making-cyanotypes


Blauwdrukken gemaakt door Coby.

Buttonhole.
Fem naaide vorige maand een harmonica-strook aan het Buttonhole-omslag om er daarna losse bladen met kaarten en brieven aan te bevestigen. Resultaat: een herinneringsboek aan alle ontvangen post ter gelegenheid van haar verhuizing van Zaandam naar Baarn.
Tijdens het inplakken van de bladen en kaarten deukte de rug aan de kop in. Jopie gaf haar een geweldig goed advies: een klein stukje petfles tussen de rug en het naaiwerk schuiven om de rug weer recht te maken. En dat werkte perfect.

Petfles-strookje verwerkt in rug.

Buttonhole met rechte rug, gemaakt door Fem.

Inhoud van het Buttonhole-boek met kaarten ter gelegenheid van de verhuizing.

Er zijn nog meer Buttonhole-boeken volgens de werkwijze van Keith Smith gemaakt.
Links het boek van Bert van Zanen, rechte het boek van Jopie.
Buttonhole van Bert Nuhaan met uitsnijding van een profiel in het plat.

Origami-envelop.

Via een mail van Chrissy Pk (chrissy@paperkawaii.com) werd ik attent gemaakt op een video-filmpje over het vouwen van een simpele envelop van een A4'tje.
Die video is te bekijken op:
https://www.paperkawaii.com/easy-origami-envelope-letterfold-by-simon-andersen

We zijn dus vandaag allemaal even aan het vouwen gegaan en als geheugensteuntje heb ik de etappes meteen ook achtereenvolgens gefotografeerd.
1. Het midden bepalen van een A4, liggend in de breedte. Dan de punten vanuit dat middenpunt naar beneden vouwen.
2. De onderrand van het A4’tje naar boven vouwen tegen de omgevouwen driehoeken.

3. De omgevouwen onderrand nog eens naar boven omvouwen. 4. De punt van beide driehoeken naar de onderrand vouwen.
5. De zijkanten recht omvouwen langs de schuine kant van de driehoek.


6. De omgevouwen zijkanten nu vanuit de linker- en rechteronderhoek naar boven vouwen. Ze raken dan de schuine kant van de driehoek.

7. Driehoek over omgevouwen zijkanten drukken en onder omgevouwen onderstrook, Resultaat een lijmloze, goed sluitende envelop.
Zeker als hij nog even afgeperst is.

Australische Binding.
Het verbaasde Corrie hoe stevig het resultaat is van het garen- en lijmloze boekje volgens de Australische bindwijze. We concluderen dat dit waarschijnlijk ook mede door het formaat komt.
Boekje in Australische bindwijze gemaakt door Corrie.
De katernen zijn verankerd met stroken van hetzelfde karton als gebruikt voor het omslag en even hoog als de katernen, hetgeen aan kop en staart een extra kleurschakering geeft. De harmonicastrook heeft Corrie aan de binnenkant door een insnijding in het plat gestoken en het uiteinde van de strook aan de voorkant via de rug weer naar binnen gewerkt, zodat de harmonicastrook gefixeerd zit.

Lijmloze langsteekbinding met weefnaaiwerk: de Coby-binding.


Een vergissing in interpretatie van aanwijzingen van Keith Smith kan leiden tot creatieve en inventieve oplossingen, zo bewijst Coby. Het mooie Gelli-print-omslag weggooien omdat je de verkeerde hoeveelheid gaatjes hebt geprikt, is natuurlijk niet aan de orde. Dus verzin je een andere naaiwijze en dat werd langsteek met weefwerk.

Weefwerk in wording over langsteek, ontwerp van Coby.
De Coby-binding en rechts detail van het weefwerk.

Keith Smith Binding:
Long stitch with link stitch.
Dit is het achtste model dat we vandaag gaan maken. Het bijzondere aan dit model is dat het aantal katernen twee aan twee aan de rug van het omslag door hetzelfde gat genaaid worden. We gaan uit van 8 katernen, hetgeen betekent dat er vier naaigaten in de rug geprikt moeten worden. Na het naaien zie je dan twee draden van gaatje naar gaatje over de rug lopen.
Aan kop en staart komen kettingsteken waar 1 gaatje meer voor nodig is om de juiste kettingsteek te krijgen. Behalve de 4 naaigaten dwars op de rug komen er nu dus 5 gaatjes aan kop en staart voor de kettingsteek.
Bij het naaien van het eerste katern kom je aan de kop door het kettingsteekgat naar buiten. Vervolgens ga je door het kopkettingsteekgat van katern 2 weer naar binnen, maar om de naaidraad daar als een lusje open te houden in plaats van de draad helemaal naar binnen te trekken, wordt er even een speld, satéprikker of i.d. door-gestoken om de lus open te houden voor de eerste kettingsteek die na het naaien van het derde katern gemaakt wordt.
De volgende kettingsteken worden gemaakt door de naald onder de vorige gemaakte kettingsteek door te halen. Er is dan geen hulpmiddel van speld of satéprikker meer nodig!
Tijdens het naaien is het heel belangrijk om de naaidraad steeds goed aan te trekken om zo te losse draden op de rug te voorkomen.
Long stitch with link stitch
van Bert Nuhaan.
Omslag van stevig
door hem bestempeld papier.
Long stitch with link stitch
van Fem.
Omslag van Elefantenhaut
.
Long stitch with link stitch
van Coby.
Omslag van een
door haar gemaakte Gelli-print.
Detail van de Long stitch with link stitch
van Coby.
Kettingsteek aan de kop.

Volgende maand komt
‘Sewing ontoTapes’ met een ‘Z-Fold Flat Back with turns-in’
aan de orde.