Zaterdag 1 mei 2010
Vorige maand schreven we dat het jammer was dat Fem vergeten had háár 'Koppermaandagboek' mee te nemen. Nu kan ze Kamermeisjes en Soldaten laten zien en de binding toelichten.
De bekleding van dit boek symboliseert de titel "Kamermeisjes en Soldaten": het voor- en achterplat zijn respectievelijk bekleed met een stuk dweil en een stuk camouflagestof. De titel is gegraveerd in een soldaten-identiteitsplaatje. De platten zijn verbonden met elkaar én met de katernen door de gekruiste- structuurbinding. Zo zijn alle verhalen in dit boek met elkaar verbonden. Ieder verhaal, ieder mens is op zijn eigen manier bijzonder.


Kamermeisjes en Soldaten, gebonden door Fem

Fem en ik (Ine) vertellen enthousiast over de prachtige tentoonstelling 'BOEK BINDT KUNST' die we in Antwerpen in bibliotheek Permeke bekeken hebben. Zeer de moeite waard en zeker aan te bevelen om nog een trip naar Parijs of Mainz te ondernemen, waar de tentoonstelling de komende maanden naar toe gaat, om aldaar de kunstig gebonden boeken van MET6 te bekijken.
De 6 binders zijn de interactie aangegaan met het ‘bibliofiele boek’, en hebben het ‘margedrukwerk’ gebonden in o.a. Franse banden, Gonetbindingen, Bradel banden en bindingen met opgezette platten, met diverse bekledingsmaterialen en technieken. Zie voor uitgebreide informatie: http://met6.web-log.nl/met6

"Pages Reliées" in Libraire Blaizot te Parijs van 12 mei - 29 mei 2010.

"Buch bindet Kunst" in het Gutenbergmuseum in Mainz in Duitsland
van
17 augustus - 14 november 2010.

Dit is de derde werkdag die we besteden aan het Gonet-project volgens de beschrijvingen van deze bindwijze in Handboekbinden nr.4, jrg. 2, 2009 door Harrie Knoors en in BoekBehoudBericht nr.2, jrg.14, 2003, door Joop van 't Veen.
Er wordt verder gewerkt aan het maken van de rugkapjes. Fem en Anton voeren er een uitgebreide discussie over. Anton vindt het leer dat hij gebruikte voor deze kapjes eigenlijk te dik, en daarom heeft hij de inslagen helemaal gedund. Maar nu is dat gedunde gedeelte aan kop en staart zichtbaar en dus wil hij ze opnieuw maken. Fem is het daar niet mee eens en denkt dat door schuin afsnijden van de inslagen aan kop en staart, in combinatie met de dikte van de te kiezen borden en bekledingsmateriaal, een perfect geheel ontstaat. En het resultaat van deze ingreep is bevredigend.


de kapjes klaar om op de rug geplakt te worden

Jaap stoeit ook met die rugbekleding. Hij is eerst flink aan het dunnen. Als hij uiteindelijk de manilla strookjes bekleed heeft, is ook hij niet tevreden. De inslagen geven, ondanks het dunnen, te veel opdikking door de dubbele laag leer. Daar moet iets op verzonnen worden en dus komt Jaap met een oplossing: wegsnijden van een gedeelte van de dubbele laag. Aan kop en staart houdt hij wel de inslag in tact om de inkijk vanaf de rug fraai te houden. Die inslag zie je immers, zoals Anton ook al geconcludeerd had.
dunnen van het leer voor de rugkapjes
weggesneden leer op de inslag van het rugkapje

Het bewerken van de borden geeft een heerlijke stofboel, dus het niezen is niet van de lucht
De randen van de borden worden schuin afgeschuurd en met schuurpapier of een beiteltje worden de uitsparingen voor de naaibanden gemaakt.
bewerken van de borden

En dan kritisch kijken of alles past en op de goede plaats en diep genoeg uitgesneden is!


Marjolein maakt de platten voor haar Gonet-bindig van Zaans Bord en verbeeldt in het ontwerp de inhoud van het boek: Marie Antoinette, geschreven door Stefan Zweig.

de tralies van de gevangenis van Marie Antoinette

Frans had bedacht om de borden pas op maat te maken na doorrijging en vastzetten van de naaibandjes. Dat is achteraf gezien toch niet de beste methode geweest en zeker niet voor herhaling vatbaar. Door het afsnijden van het geverfde bord ontstaat namelijk een min of meer rafelige rand en die kan niet geschuurd worden, omdat dan de verf weggeschuurd zou worden.

Gonetbinding van Frans.

Al met al was ook dit weer een productieve werkdag, die volgende maand zijn vervolg krijgt.